Spis treści

 

Oprócz efektownego sześciofluorku siarki mieliśmy także dużą butlę z helem, który co niektórzy intensywnie wdychali zamiast dmuchać baloniki.

Rys. 43 Pompowanie balonów z butli helowej.


Rys. 43 Balony nadmuchane helem.

W świetle ostatnich wydarzeń w Fukuszimie i paniki rozdmuchiwanej przez media postanowiliśmy pokazać otaczające nas promieniowanie za pomocą uniwersalnego radiometru z sondą scyntylacyjną, które na pewno nie pochodzi z Japonii.

Rys. 44 Radiometr URS 3 wraz z sondą scyntylacyjną.

Dzięki prezentacji uczestnicy dowiedzieli się jak wiele cząstek promieniowania w każdej sekundzie przeszywa nasze ciała, skąd to promieniowanie pochodzi i że są przedmioty, które emitują go znacznie więcej.

Rys. 45 Pomiar aktywności wojskowego kompasu.


Rys. 46 Pomiar aktywności czerwonego granitu.

W tym miejscu należą się szczególne podziękowania dla Pana Tadeusza Ostrowskiego z Instytutu Problemów Jądrowych w Świerku za pomoc przy zorganizowaniu tej części pokazu. W trakcie prezentacji zmierzyliśmy aktywność takich przedmiotów i substancji jak: tarcza starego rosyjskiego zegarka, stary wojskowy kompas, płyta czerwonego granitu, elektrody do spawania metodą TIG, sole potasowe, popiół drzewny oraz węglowy, dietetyczna sól kuchenna.

Rys. 47 Inwencja własna uczniów szkoły.


Rys. 48 Zmiana konsystencji wyprodukowanego gluta.

Bardzo dziękuję Dyrekcji szkoły oraz Pani Beacie Maj za zaproszenie, było mi niezmiernie miło znów spędzić trochę czasu w pracowni w której spędziłem mnóstwo czasu wiele lat temu. Mam nadzieję że mój pokaz zachęcił kolejne młode pokolenie, które rozpocznie swą przygodę z chemią.