Dawno, dawno temu ... :) zanim zacząłem jeszcze na poważnie zgłębiać tajniki elektroniki zdarzyło mi się kilkukrotnie zetknąć z silnikiem krokowym. Pierwszy raz było to jeszcze w podstawówce kiedy to rozebrałem gigantycznych rozmiarów (jak na dzisiejsze czasy) napęd dyskietek. Wtedy myślałem, że to zwykły silnik, hm ... tylko dlaczego wystawało z niego aż tyle przewodów ?
 Fot: Trzy silniki krokowe, które wymontowałem na złomie ze starej kserokopiarki.
 Fot: Trzy silniki krokowe, które wymontowałem na złomie ze starej kserokopiarki.
 Próbowałem oczywiście zasilać  z baterii ten silnik podłączając napięcie w różnych kombinacjach do  przewodów ale niestety silnik ani myślał wykonać choć pół obrotu.  Dopiero jakiś czas później dowiedziałem się, że wszystkie wystające z  silnika przewody są potrzebne do prawidłowej jego pracy.
 Silniki krokowe to miłe i  wdzięczne "stworzonka", które można sterować z wykorzystaniem bardzo  prostych sposobów. Jedynie osoby, które chcą "wycisnąć" z tych silników  absolutnie wszystko, co się tylko da, powinny wgłębić się w temat,  poznać zaawansowane zagadnienia sterowania mikrokrokowego, złożone  sterowniki i specyficzne sposoby sterowania.                                      Tych sposobów jest oczywiście  wiele, można wykorzystywać kombinacje układów analogowych,  specjalistyczne dedykowane sterowniki lub mikrokontrolery a skoro  projekt ten znajduje się w dziale o takim właśnie tytule dowiecie się  jak sterować silnikiem z zastosowaniem mikrokontrolera i oczywiście do  czego można taki silnik zastosować, ale o ciekawym zastosowaniu, o  którym mówi tytuł będzie nieco dalej.
 
Zacznę oczywiście od samego początku czyli od budowy takiego silnika. Na  cele pokazowe rozebrałem silnik, który porusza głowicą drukującą w  drukarkach igłowych OKI (takie wielkie i strasznie brzęczące, które  często słychać w urzędach). Silnik krokowy (impulsowy, skokowy)  przekształca impulsy elektryczne na obrót mechaniczny wirnika. Jak  widzimy na zdjęciu powyżej składa się on (podobnie jak silniki  indukcyjne) ze statora, na który składa się wiele cewek oraz rotatora,                                      który wykonany jest w postaci wielu  magnesów trwałych.
 
 Jeśli będziemy podawać  sekwencję impulsów elektrycznych kolejno na cewki statora spowodujemy  obrót rotora, którego prędkość będzie ściśle zależna od częstotliwości  impulsów. Oczywiście jeśli zmienimy kolejność podawania impulsów na  cewki zmienimy kierunek obracania się wirnika - to już kolejna,  wspaniała zaleta tego typu silnika ale na szczęście nie ostatnia. Jeden  impuls podany na którąś z cewek silnika powoduje jego obrót o zaledwie  0,72 do 3,6 stopnia - sprawia to wspaniałe możliwości napędu wszędzie  tam gdzie potrzebny jest kontrolowany ruch. Wystarczy po prostu podać  odpowiednią ilość impulsów by przesunąć wirnik o żądany kąt.                                      Oczywiście silnik nie jest  pozbawiony wad, jedną z nich jest mała prędkość obrotowa sięgająca w  porywach kilkunastu obrotów na sekundę, jednak w urządzeniach typu  drukarki, skanery, plotery, kserokopiarki duża prędkość nie jest wcale  potrzebna. Wręcz przeciwnie potrzeba małych prędkości obrotowych i  informacji o położeniu. Silnik krokowy spełnia te wymagania i ponadto  przy tych małych prędkościach zachowuje swój pełny moment obrotowy.
 
 Najpopularniejsze silniki  mają cztery uzwojenia w statorze a właściwie dwie pary uzwojeń. I  najczęściej dlatego mają różną liczbę wyprowadzeń bo te uzwojenia są  różnie połączone.
  Ja w tym artykule zajmę się  silnikami z sześcioma wyprowadzeniami bo takie występują najczęściej w  starych drukarkach skanerach itp. czyli w miejscach skąd amatorzy tacy  jak ja je pozyskują. Nowe silniki skokowe są naprawdę bardzo drogie, a  te z demobilu możemy mieć za darmo i są w pełni sprawne nawet po wielu  latach pracy.
 Ja w tym artykule zajmę się  silnikami z sześcioma wyprowadzeniami bo takie występują najczęściej w  starych drukarkach skanerach itp. czyli w miejscach skąd amatorzy tacy  jak ja je pozyskują. Nowe silniki skokowe są naprawdę bardzo drogie, a  te z demobilu możemy mieć za darmo i są w pełni sprawne nawet po wielu  latach pracy.
 Niestety silniki pozyskane ze  starej, śmietnikowej jak to ja nazywam, drukarki najczęściej nie mają  nalepek z jakimkolwiek symbolem, a nawet jeśli już mają to nota  katalogowa jest niedostępna. Jak w takim wypadku sprawdzić który kolor  przewodu odpowiada któremu uzwojeniu ?. Nieocenioną rolę odegra tu  omomierz, którym sprawdzamy rezystancję pomiędzy wszystkimi przewodami i  notujemy je na kartce. Na początku rozdzielany przewody na dwie wiązki,  które nie mają elektrycznego połączenia (omomierz nie reaguje), tym  sposobem oddzieliliśmy dwie cewki. Następnie badamy każdą wiązkę z  osobna, znajdujemy parę o największej rezystancji, będą to na pewno  przewody A+, A- lub dla drugiej B+ i B-.  Ostatni przewód, który został nam w wiązce, a który ma rezystancję o  wartości połowy tego co ma A+ i A- względem właśnie A+ i A- jest  przewodem COM A lub dla drugiej COM B.                                      Jedyne czego nie sprawdzimy od razu  to kolejność cewek w parze, ale nie jest to problemem, bo po  podłączeniu do generatora impulsów (o którym za chwilę), jeśli silnik  nie pracuje poprawnie, wystarczy zamieniać kolejność A+ z A- i B+ z B-  do czasu osiągnięcia efektu. 
 
 Rozbierając stare urządzenia  napotykałem też często silniki o pięciu wyprowadzeniach. Ich budowa jest  identyczna z tą różnicą, że połączone są wyjścia COM cewek wg.  rysunku A powyżej. Bardzo rzadko trafiają się silniki z rozdzielonymi  wszystkimi cewkami (rysunek B), układ taki pozwala na bardzo zmyślne  sposoby sterowania ale o tym będzie w innym projekcie. Zapraszam do  przejścia na następną stronę przyciskiem poniżej, wyjaśnię jak taki  silnik zmusić do pracy.
 
											 
                            
                            
                            
                    
                     
                            
                            
                            
                    
                     
                
                
                
                
                                         
                
                
                
                
                                         
                
                
                
                
                                         
                
                
                
                
                                         
                
                
                
                
                                         
                
                
                
                
                                         
                
                
                
                
                                         
                
                
                
                
                                         
                
                
                
                
                                        