Jak sprawić, by zdobywanie wiedzy stało się wspaniałą przygodą? Czy lekcje w szkołach mogą być "wystrzałowe" a uczniowie chętni do nauki? Czy eksperymenty prowadzane na lekcjach muszą być drogie?
Blisko 110 osób wzięło udział  w konferencji dla demonstratorów i popularyzatorów nauki  "Pokazać-Przekazać", która odbyła się w dniach 12-14 marca 2009 r. Była  to już III edycja tej konferencji; w tym roku skierowana głównie do  nauczycieli, włączających do lekcji eksperymenty, by w ten sposób  wyjaśniać prawa nauki i pobudzać kreatywność uczniów.
 Konferencja rozpoczęła się od  wręczeniu nagród dla nauczycieli przygotowujących, oparte na  doświadczeniach autorskie lekcje: odebrali nagrody i dyplomy w konkursie  "Wystrzałowa lekcja".
 
 Zdobywca pierwszego miejsca  na najlepszy scenariusz lekcji z użyciem eksperymentu w kategorii:  chemia - mgr inż. Danuta Jesiak z Zespołu Szkół im. Hipolita  Cegielskiego w Rogoźnie, pokazała dlaczego preparatu "SPEC DO RUR" nie  można stosować do instalacji z aluminium? Eksperyment ten badał  właściwości aluiminium oraz pokazywał różne metody otrzymywania wodoru a  także uświadamiał uczniom obecności chemii w życiu codziennym.
 
 Na tym zdjęciu widzimy co  mogło by się stać z aluminiową rurą gdybyśmy próbowali wyczyścić ją  "Specem ..." czyli wodorotlenkiem sodu.
 
 Uczniowie w trakcie  przeprowadzania reakcji wodorotlenku sodu z aluminium na pewno zauważyli  by, że oprócz rozpuszczania metalu w reakcji wydzielają się tajemnicze  bąbelki gazu - trzeba je oczywiście zidentyfikować. W tym celu w butelce  rozpuszczamy trochę Speca ... w wodzie i wrzucamy kawałki aluminium,  czekamy aż wydzielający się gaz wyprze powietrze z butelki i chwytamy go  w balon.
 
 Gdy balon się napełni  zdejmujemy go z butli i już po chwili stwierdzamy, że jest dużo lżejszy  od powietrza bo wypuszczony z ręki szybko się unosi. Uczniowie już mogą  domyślać się co to za gaz więc dla potwierdzenia trzeba by sprawdzić  jego palność zachowując szczególną ostrożność jak na zdjęciu. Gdy balon  się przepalił na sali rozległ się głośny huk i brawa ... wszyscy wiedzą  już, że w reakcji wydzielił się wodór.                                      
 Wydzielający się wodór można  także zbierać w mydlane bańki, które można zapalić łuczywkiem lub  obserwować ich unoszenie się pod sufit.
 
 Jak się okazało to nie był  koniec wybuchów podczas pokazu Pani Danuty. Na zdjęciu widzimy jak w  zakorkowanej probówce podgrzewa coś, co do złudzenia przypomina zwykłą  watę, którą można znaleźć w każdej łazience. Nagle ... buuum ! korek  wystrzelił daleko, w probówce była tzw. bawełna strzelnicza czyli  nitroceluloza.
 W końcu to miała być  wystrzałowa lekcja ... i była :) Mam nadziej, że takich prawdziwych  nauczycieli z powołania, którzy potrafią zainteresować ucznia i poprzez  eksperyment pokazać zachodzące zjawisko będzie więcej. Uczenie chemii  czy fizyki tylko kredą po tablicy jest "sabotażem nauki" i właśnie  dlatego tak wielu ludzi czuje niechęć do nauk ścisłych. 
 Są oczywiście i przeciwnicy  tego typu nauczania mówiący, że rozbudzamy w nich złe zainteresowania i  takie dzieci później bez nadzoru same będą chciały zrobić jakiś  eksperyment i na pewno zrobią sobie krzywdę. Dla mnie jest to po prostu  śmieszne myślenie, ale Pani Danuta świetnie ten temat podsumowała: w  dzisiejszych czasach zdobycie informacji o tym jak np. zrobić petardę  czy wykonać jakiś inny niebezpieczny eksperyment nie stanowi żadnego  problemu. Więc chyba dużo lepiej będzie jak nauczyciel w szkole                                      będzie przeprowadzał z dziećmi  eksperymenty i wpajał wiedzę o niebezpieczeństwach i zagrożeniach  związanych z pewnymi zjawiskami niż ktoś widząc coś ciekawego np. w  Internecie i nie mając zielonego pojęcia o eksperymentowaniu będzie  chciał to powtórzyć.
 
 W dniu 12 marca na  rozpoczęcie konferencji pierwszy raz w Polsce odbyły się targi  eksperymentów. Nauczyciele, demonstratorzy oraz przedstawiciele innych  centrów prezentowali swoje doświadczenia i przeprowadzali pokazy naukowe  z różnych dziedzin wiedzy.
 
 Również i ja wspólnie z  bratem Wojciechem Wojciechowskim zaprezentowaliśmy kilka eksperymentów  demonstrujących zjawisko rezonansu i pokazujących jego pozytywne i  negatywne skutki.
 
 Tu na zdjęciu proste  urządzenie demonstrujące czym jest rezonans, składa się z małego  elektromagnesu, sprężyny i odważnika z elektronicznym czujnikiem  przyśpieszenia.
 
 Pokazaliśmy też jak wygląda  pozytywne zastosowanie rezonansu w praktyce na przykładzie modelu małej  nagrzewnicy indukcyjnej w której rozgrzewaliśmy różne metalowe elementy  do wysokich temperatur.
 
 Czym było by  eksperymentowanie bez dobrej zabawy ? ... Na tym zdjęciu Brat  przygotowuje Ciecz Nieniutonowską. Poważnie brzmiąca nazwa ale w  rzeczywistości jest to w tym przypadku zwykła mąka ziemniaczana  wymieszana z wodą.
 
 Ciecz Nieniutonowska to taka  dla której nie jest spełnione Prawo Newtona opisujące zależności  pomiędzy lepkością cieczy a działającymi nań siłami. W cieczach  Newtonowskich gęstość ich jest zawsze stała pomimo ich ruchu czy  działania naprężeń.
 
 Dla cieczy powstałej z  wymieszania mąki ziemniaczanej z wodą czyli dla cieczy, która Prawa  Newtona nie spełnia każda zmiana działającej na nią siły powoduje  drastyczną zmianę jej gęstości. Normalnie jest to płyn o konsystencji  miodu leczy gdy spróbujemy szybko wepchnąć w nią np. palec stanie się  twarda i poczujemy duży opór.
 
 Taka ciecz w bardzo ciekawy  sposób zachowuje się wprawiana w drgania o ściśle określonej  częstotliwości. Do wykonania tego eksperymentu wykorzystaliśmy generator  funkcyjny, wzmacniacz i głośnik, który był elementem wprawiającym ciecz  w drgania.                                      Po znalezieniu odpowiedniej  częstotliwości ciecz zaczęła "tańczyć" na głośniku i tworzyć przeróżne  przestrzenne wzory.
 
 Pozostali uczestnicy targów  prezentowali przeróżne eksperymenty z różnych dziedzin nauki. Na  powyższym zdjęciu z zastosowaniem "metod kuchennych" możemy zobaczyć w  jaki sposób formują się góry.
 
 Tu widzimy urządzenie  zbudowane z wentylatorów i małej turbinki mierzącej prędkość przepływu  powietrza, służy ono do demonstracji efektu zmiany prędkości przepływu  przy zmieniającym się przekroju kanału w którym ten przepływ ma miejsce.  Za pomocą tego urządzenia można sprawdzić naocznie Prawo Bernoulliego.
 
 Prawo to mówi, że jeśli  zmniejszymy przekrój kanału, w którym przepływa np. powietrze to jego  prędkość wzrośnie a ciśnienie spadnie. By uwierzyć Bernoulliemu musiałem  to własnoręcznie sprawdzić - jak widać na zdjęciu - miał rację.
 
 I kolejny prosty a zarazem  ciekawy eksperyment - identyfikacja gazu wydzielającego się podczas  rozpuszczania tabletek musujących za pomocą wody wapiennej i oranżu  metylowego.
 
 Eksperyment z wodą wapienną -  zawody na ilość wytrąconego osadu węglanu wapnia. Palacze nie mieli by  szans :).
 
 Pani Danuta Jesiak na swoim  stoisku prezentowała wiele ciekawych eksperymentów chemicznych m.in. jak  wykonać oryginalną koszulkę.
 
 Można było się też dowiedzieć jak przygotować kubek orzeźwiającego napoju chemików :)
  A to ciekawe urządzenie to  model pierwszego detektora fal elektromagnetycznych - Koherer.
 A to ciekawe urządzenie to  model pierwszego detektora fal elektromagnetycznych - Koherer.                                      
 To tylko niewielki ułamek tego, co  można będzie zobaczyć w powstającym właśnie Centrum Nauki "KOPERNIK" - www.kopernik.org.pl
 
											 
                            
                            
                            
                    
                     
                            
                            
                            
                    
                     
                
                
                
                
                                         
                
                
                
                
                                         
                
                
                
                
                                         
                
                
                
                
                                         
                
                
                
                
                                         
                
                
                
                
                                         
                
                
                
                
                                         
                
                
                
                
                                         
                
                
                
                
                                        