Podczas wyprawy do jednego z Instytutów naukowych dostałem uszkodzony laser szkolny, na szczęście lampa lasera była sprawna a wymienić należało jedynie transformator zasilający.
Przy okazji naprawy pokażę jak taki laser wygląda w środku i jakie są jego parametry pracy.
  
 
 Fot. Rozmontowany laser bez rury wyładowczej.
 Na zdjęciu powyżej widzimy transformator podwyższający napięcie do ok. 1 kV, płytkę wraz z kondensatorami podwajacza napięcia oraz rezystory ograniczające płynący przez rurę wyładowczą prąd.                                      
 Sam laser - rura wyładowcza  wraz ze zwierciadłami zbudowana jest jak na rysunku poniżej.
  
 
 Rys. Schemat rury wyładowczej lasera He-Ne.
 Zjonizowana płynącym prądem mieszanina helu i neonu świeci tzn. płynący prąd wzbudza atomy gazu na wyższe poziomy energetyczne, a gdy te wracają do stanu podstawowego emitują kwant światła - jest to tzw. emisja spontaniczna. Pewna ich część natomiast powraca do stanu podstawowego na skutek emisji wymuszonej - generowane są fotony w jednym kierunku i w układzie rezonansowym dwóch zwierciadeł ich  liczba gwałtownie wzrasta. Więcej informacji na ten temat można  przeczytać w Teorii.  
  
 
 Fot. Pod zregenerowany zasilacz podłączyłem nieco większą rurę laserową.
  
 
 Fot. Zmontowany i gotowy do pracy laser.
 A teraz parametry pracy. Na  początek pomiar napięcia zasilacza wykonanym kiedyś kilowoltomierzem.
 
 Fot. Laser zasilany jest napięciem o potencjale 2 kV.
 W układzie płynie prąd rzędu  miliamperów więc do pomiaru zastosowałem miliamperomierz o zakresie do 60 mA
 
 Fot. Układ do pomiaru płynącego prądu.
 
 Fot. I wynik pomiaru. Laser pobiera prąd o wartości 6,5 mA.
 
											 
                            
                            
                            
                    
                     
                            
                            
                            
                    
                     
                
                
                
                
                                         
                
                
                
                
                                         
                
                
                
                
                                         
                
                
                
                
                                         
                
                
                
                
                                         
                
                
                
                
                                         
                
                
                
                
                                         
                
                
                
                
                                         
                
                
                
                
                                        