Spis treści

Fot. Nr. 41 Stanowisko edukacyjne ze sterownikiem PLC i serwomotorem.

A tutaj stanowisko edukacyjne ze sterownikiem PLC firmy Mitsubishi z rodziny MELSEC Q oraz serwomotorem i czujnikami. Model małej linii produkcyjnej, na bazie której można było dowiedzieć się jak działają przemysłowe kontrolery ruchu, pozycjonery, czujniki ...

Fot. Nr. 42 Ogromny silnik pulsacyjny bezzaworowy.

Na jednym ze stanowisk zaprezentowany został pokaźnych rozmiarów silnik pulsacyjny. W takim silniku paliwo spalane jest cyklicznie, dostaje się do silnika przez dwa dozowniki do przewodów wlotowych, miesza się z powietrzem i na początku zapłon inicjowany jest przez iskrę ze świecy zapłonowej. Powstałe po wybuchu spaliny wypływają równocześnie przez przewód wlotowy, jak i przez dyszę. Na  skutek bezwładności obu strumieni w komorze spalania silnika  powstaje podciśnienie. Ale bezwładność strumienia wypływającego przez dyszę jest większa, tak że wypływ przez  przewody  wlotowe  zakończy się wcześniej i tamtędy też zacznie do silnika napływać świeże powietrze znów mieszające się z paliwem, cały cykl powtórzy się. Niestety, na masowej imprezie raczej nikt nie odważył by się go uruchomić.

Fot. Nr. 43 Ogromny silnik pulsacyjny bezzaworowy.

Fot. Nr. 44 Ogromny silnik pulsacyjny bezzaworowy.

Fot. Nr. 45 Programowanie sygnalizacji świetlnej i ruchu w języku scratch.

 Urząd Komunikacji Elektronicznej na swoim stanowisku organizował zajęcia dla dzieci, dając im możliwość zaprogramowania inteligentnego miasta w języku programowania scratch. Język ten to obiektowy język edukacyjny, programowanie odbywa się w sposób wizualny - elementy języka mają kształt puzzli a poprzez przeciąganie mogą być układane w określonym porządku w celu określonego sterowania szlabanami przejazdów kolejowych, oświetlenia czy sygnalizacji świetlnej. Dzieci na żywo mogły obserwować jak ich program uruchamia i steruje rzeczywistymi instalacjami.

Fot. Nr. 46 Nauka bywa męcząca - Adam zasnął na jednym ze stoisk.

Nauka bywa wyczerpująca - Adaś uciął sobie małą drzemkę podczas gdy jego starszy brat programował inteligentne miasto.

Fot. Nr. 47 Dawne urządzenia do mielenia ziarna - drewniany moździerz.

Fot. Nr. 48 Żarna - urządzenie do ręcznego mielenia zboża.

A tu już powrót do technologii przeszłości, można by rzec strategicznej produkcji żywności - stare metody mielenia ziarna na chleb.

Fot. Nr. 49 Pneumatyczna gra zręcznościowa.

Fot. Nr. 50 Pneumatyczna gra zręcznościowa.

Bardzo ciekawy model gry zręcznościowej zrealizowanej na bazie trzech siłowników obustronnego działania na których umieszczono pojemnik z jednym, centralnie umieszczonym otworem do którego trzeba wprowadzić piłkę. Sterowanie platformą odbywa się za pomocą trzech ręcznych rozdzielaczy pneumatycznych. Model poza zabawą idealnie obrazuje działanie instalacji pneumatycznych.