Spis treści

 

Rys. 31 Rewelacyjny cyfrowy oscyloskop firmy Tektronix o paśmie 1 GHz, DPO 5104

Wielka i potężna maszyna na pasmo 1 GHz, marzenie wielu …. Na pikniku używana była do obserwacji ultrakrótkich impulsów światła lasera femtosekundowego.

Rys. 32 Laser femtosekundowy.

Laser generujący impulsy światła o czasie trwania od kilku do kilkudziesięciu femtosekund (1 femtosekunda to 10-15 sekundy). We współczesnych laserach tego typu ośrodkiem czynnym jest często kryształ syntetycznego szafiru domieszkowanego tytanem (Ti:Al2O3) albo światłowód domieszkowany iterbem . Dzięki tak krótkim impulsom, przy bardzo małej mocy średniej lasera, można uzyskać potężne moce w impulsie, tak wielkie, że w powietrzu pod ciśnieniem atmosferycznym mogą wytwarzać wysokotemperaturową plazmę. Takie lasery otwierają przed naukowcami całkiem nowe drzwi do zjawisk, które mogą pomóc np. w badaniach nad reakcją termojądrową.

Rys. 33 Model instalacji demonstrującej zjawisko chromatografii cieczowej.

 

Rys. 34 Drukarka 3D drukująca zestalającą się żelatyną.

Mamy już bardzo popularną i całkowicie skomercjalizowaną branżę drukarek 3D, niebawem znajdą się w bardzo wielu domach podobnie jak zwykłe drukarki, ale do czego nam drukarka drukująca żelatyną ? Do drukowania organów do przeszczepów, które mogą przerastać rodzimymi tkankami pacjentów, do drukowania modeli żywego organizmu na potrzeby edukacji przyszłych lekarzy i wielu nowych zastosowań.

Rys. 35 Przestrajanie długości fali diody LED schłodzonej ciekłym azotem.

Zmiana koloru świecenia diody LED po zanurzeniu jej w ciekłym azocie – eksperyment wykonany i opisany na naszej stronie internetowej w dziale kriofizyka.

Rys. 36 Lewitujący samochodzik na torze z magnesów neodymowych.

Sztandarowy eksperyment na pikniku naukowym – samochodzik lewitujący nad torem z magnesów neodymowych dzięki zjawisku  Meissnera występujący w nadprzewodniku schłodzonym ciekłym azotem.

Rys. 37 Model silnika elektrycznego napędzanego energią światła.

Silnik elektryczny zbudowany z cewek, paneli fotowoltaicznych oraz magnesów neodymowych. Sam rotor wykonany z cewek magnetycznych i paneli zawieszony jest na statycznej części silnika za pomocą łożysk magnetycznych tak więc może obracać się bez strat ta tarcie. Gdy na rotor zaświecimy światłem ogniwo wytworzy prąd, który popłynie przez cewkę wytwarzając pole magnetyczne, które będzie oddziaływać z magnesem trwałym odpychając się od niego i wykonując ruch. Wtedy panel przestanie być oświetlany ale za to oświetli się kolejny i włączy kolejna cewka która znów odepchnie rotor.

Rys. 38 Demonstracja zjawiska jonizacji i powstawania plazmy.

Rewelacyjnie przygotowany eksperyment demonstrujący zjawisko jonizacji atomów. Uczestnicy eksperymentu z pomalowanych kuleczek styropianowych i drucików budowali cząsteczki gazów, które następnie wrzucane były do przeźroczystej rury z wentylatorem. Ta rura była modelem świetlówki do której dostarczamy energii za pośrednictwem tego wentylatora. Teraz po włączeniu, wentylator poruszał tymi przygotowanymi cząsteczkami rozwalając je, elektrony odrywały się od atomów i wirowały oddzielnie, jeszcze chyba nie widziałem lepiej przygotowanego eksperymentu, tak dobitnie pokazującego czym jest plazma. Tylko dzieci były smutne, że ich pięknie przygotowane cząsteczki zostały …. zjonizowane :).

Rys. 39 Harfa optyczna

Urządzenie z wieloma torami laserowego światła i czujników, przerwanie konkretnego toru optycznego skutkowało wydźwiękiem o konkretnej częstotliwości podobnie jak w harfie szarpnięcie struny powoduje powstanie konkretnej częstotliwości dźwięku. Efekt bardzo ciekawy, tylko grać nikt nie potrafił.

Rys. 40 Stół świetlny z soczewkami

Stół optyczny ze źródłami światła laserowego czerwonego i zmieszanego, za pomocą soczewek z plexy można było bawić się ze światłem na różne sposoby, zobaczyć jak działa soczewka, pryzmat czy światłowód.

Rys. 41 Podpisy złożone przez zwiedzających ...

Zakończona w tym roku impreza, już po raz kolejny pokazała jak ważna jest edukacja techniczna i jak duży efekt edukacyjny przynosi nauka, nie tylko kredą po tablicy, ale w sposób interaktywny z użyciem nawet prostych urządzeń, modeli czy instalacji. Tym bardziej, że zarówno dzieci, młodzież jak i dorośli są żądni takiej formy przekazywania wiedzy. Za rok 20, jubileuszowa edycja ... Na pewno będzie ciekawie, tylko boję się, że tłum będzie jeszcze większy.