Spis treści

 

Rys. 11 Stanowisko demonstrujące tematykę widm.

Bardzo dobrze zobrazowana i zaprezentowana definicja widma częstotliwościowego  sygnałów. Cóż to takiego to widmo częstotliwościowe ?. Ano jest to rozkład natężeń składowych np. fal elektromagnetycznych (światła) , fal dźwiękowych lub przebiegów elektrycznych w sieci  w funkcji ich częstotliwości. Takie widmo częstotliwościowe otrzymuje się w wyniku tzw. Transformacji Fouriera. Na stanowisku mogłem sobie przypomnieć trudne czasy ze studiów, gdzie na zajęciach z przetwarzania sygnałów stałem pod tablicą z kawałkiem kredy w ręku i akurat pustką w głowie. Dziś już wiem jak ta transformacja jest ważna, w jej wyniku otrzymujemy wykres widma amplitudowego, takie piki obrazujące jakie są amplitudy składowych widmowych sygnału o różnych częstotliwościach.  Na szczęście Pan na stanowisku nie obliczał tego ręcznie i pokazał na oscyloskopie jak wygląd np. widmo częstotliwościowe przebiegów napięć w sieci elektrycznej, okazało się że to nie tylko jeden pik częstotliwości 50 Hz. Mamy jeszcze wiele składowych harmonicznych. Podobnie dla światłą różne jego źródła mają różne widma co można było zobaczyć np. po jego rozszczepieniu.

Rys. 12 Elektroniczna Cewka Tesli, tzw. SSTC.

Goście z Ukrainy przywieźli na piknik kilka transformatorów tesli w wersji półprzewodnikowej, gdzie zamiast iskrownika są tranzystory IGBT lub mosfet.

Rys. 13 Modele ogniw galwanicznych z cytryny, ziemniaka i octu.

Przykłady pozyskiwania energii zgromadzonej w układzie chemicznym reagentów – blaszki miedzianej i cynkowym w środowisku kwaśnego elektrolitu. Może ktoś ma ochotę zastąpić baterię w pilocie cytryną lub ziemniakiem ?.

Rys. 14 Mieszanie barw – krążek Newtona.

Na stanowisku głównie dzieci mogły pobawić się napędzanymi silniczkiem elektrycznym krążkami Newtona czyli kółkami, na którym znajdują się różnobarwne obszary. Te kolory obejmują różne  podstawowe barwy widma światła widzialnego – barwy proste. W chwili, gdy obracamy krążkiem, barwy zlewają się ze sobą i widzimy „barwę” powstałą po „zmieszaniu”.  Większość barw, jakie występują w przyrodzie, to barwy złożone, które powstają na przykład w wyniku dodania do siebie przynajmniej dwóch barw prostych. Taki krążek to świetna i prosta zabawa dla dzieci.

Rys. 15 Stanowisko:  pole magnetyczne – ruch – światło.

Jak zamienić naszą pracę w światło w najprostszy sposób ? Rozwiązań zapewne będzie wiele, ale jeśli pośrednio wykorzystamy indukcję magnetyczną sprawa sama się rozwiązuje. Cewka magnetyczna, trwały magnes i dioda LED, ich zestaw bądź żarówka. To wszystko widzicie Państwo na powyższym zdjęciu, prosta i jakże skuteczna prądnica. Każdy ruch magnesu wewnątrz cewki powoduje zapalenie się diod LED.

Rys. 16 Stadion Narodowy w trakcie wymiany nawierzchni.

Podczas pikniku naukowego można było oczywiście bezpłatnie wejść na teren Stadionu, niestety już na samą tafle boiska już nie bo trwały pracę polegające na wymianie nawierzchni, co też dla wielu było ciekawym punktem w całej imprezie.

Rys. 17 Interaktywna gra zręcznościowa.

Bardzo ciekawe urządzenie do gry polegającej na coraz szybszym naciskaniu zapalających się lampek w przypadkowych miejscach. Gra ćwicząca refleks i kondycję fizyczną, niestety kolejka oczekujących była baaardzo długa.

Rys. 18 Laboratoryjny elektrolizer do produkcji wodoru i tlenu.

Szklany elektrolizer z porowatą przegrodą półprzepuszczalną, przepuszczającą prąd elektryczny ale nie cząsteczki wody. Dzięki temu w procesie elektrolizy można produkować wodór i tlen i upuszczać z urządzenia w różnych ilościach bez przemieszczania się płynu wewnątrz.

Rys. 19 Wodorowe ogniwo paliwowe.

Wyprodukowany w elektrolizerze wodór zasila ogniwo paliwowe i produkuje ponownie energię elektryczną. Jak już wcześniej wspomniałem jest to jeden z najlepszych sposobów magazynowania energii np. z ogniw fotowoltaicznych w postaci gazowego wodoru.

Rys. 20 Przeźroczyste kostki lodu.

Trudno powiedzieć w jakim celu znalazły się na pikniku bo akurat na stanowisku był duży tłum i nie było okazji zapytać, jednak większą frajdę uczestnicy mieli z ich dotykania, przesuwania, rozbijania, lizania …