Spis treści

 

Nie mniejszą uwagę niż chemiczno fizyczne eksperymenty wzbudziła mały pokaz wysokiego napięcia. Najpierw odpaliliśmy słusznej wielkości drabinę Jakubowa a później naszą skromną elektroniczną cewkę tesli, która co najmniej kilka osób wprawiła w osłupienie, gdy spokojnie dłońmi dotykaliśmy wyładowań.

Zabawy w części nieoficjalnej. Sypać ?

Syp syp, nie przejmuj się, ja tu mam troch wrzątku :)

Gęste kłęby "dymu" z suchego lodu.

Dmuchanie balonów helem.

Produkcja i dystrybucja ciasteczek superzimnych.

Ponoć gadałem takie bzdury, że Tomek postanowił sprawdzić czy przypadkiem nie przebywałem ostatnio w strefie skażonej promieniowaniem.

Najmilszą rzeczą z jaką kilka razy spotkałem się podczas naszej pierwszej Nocy z Nauką były stwierdzenia, że właśnie tak powinna wyglądać edukacja w szkole i nauczanie przedmiotów ścisłych. I to jest prawda, tak można zainteresować młodzież. Nauczanie tylko kredą po tablicy jest sabotażem nauki, to stwierdzenie nabiera jeszcze większego sensu w dzisiejszych czasach, kiedy nauczyciele w swojej pracy muszą konkurować z ogromną ilością pochłaniających młodzież i dzieci, zajęć takich jak gry komputerowe, Internet,  środki masowego przekazu nie wspominając już o patologiach. Wszystkie te czynniki  nie tylko zajmują młodzieży niekiedy każdą wolną chwilę ale są rodzajem zbiorowego wychowawcy. Niejednokrotnie zauważamy, iż programy telewizyjne, gry komputerowe, czasopisma, strony internetowe kierowane do dzieci i młodzieży są pełne mniej lub bardziej zamaskowanej przemocy, okrucieństwa, erotyzmu a przecież nie zajmują się tylko środkami przeznaczonymi dla nich – tam jest jeszcze gorzej. W tej sytuacji wielkim zagrożeniem dla rozwoju dzieci i młodzieży jest fakt, że większość wychowanków spędza wiele godzin dziennie przed telewizorem czy komputerem. Przeważająca część dzieci i młodzieży poświęca więcej czasu na kontakt z mediami niż kontakt z rodzicami lub na pobyt w szkole.

Wszystkie te czynniki sprawiają, że słabnie nie tylko zainteresowanie naukami ścisłymi ale często także całym procesem edukacji. Młodzież nie zdaje sobie sprawy, że walczy, a raczej przestaje walczyć o swoją przyszłość.

Pomimo wszystko polska młodzież bardzo lubi przedmioty ścisłe, dowodzą tego ogromne sukcesy takich imprez jak pikniki naukowe, festiwale nauki czy pełne Centrum Nauki Kopernik, na brak odwiedzających nie narzeka i jak sądzę, nie będzie narzekać. Jedyna rada to uczyć ciekawie i to już od najmłodszych lat.